Wah, Bila Nak Kenal Dengan Mak Mertua?

Saya Sayang MAK MERTUA Saya, HAHA! :D

Amboi, gatal nak me-NIKAH nampak. Calon dah ada ke? Ops ... itu rahsia saya. :D Mana boleh bagitahu awak, malulah saya. Hmmm, nak buat persediaan untuk jumpa bakal mak mertua? Adoi, macam mana macam mana? Persediaan yang macam mana? Mana lah saya tahu, saya mana ada mak mertua lagi ... bakal mak mertua ada lah. Siapa? Aish, mana lah saya tahu. Jodoh kan di tangah Tuhan. HEHE! Cuma GET READY FROM NOW lah. 6 tips apabila berjumpa dengan BAKAL MERTUA :-

1. TANYA KHABAR

MERTUA : Jemputlah masuk.

SAYA : Hmmm, mak cik sihat? Pak cik sihat?

MERTUA : Sihat, alhamdulillah.

2. SOPAN SANTUN

Awak, jangan lah tunjuk sangat perangai tak senonoh ... berlakon lah sikit. Tapi still jadi diri sendiri, ye. :D Nanti kalau nampak sangat perangai tak senonoh, ada yang kena REJECT jadi menantu. Aish, minta dijauhkan lah kan? HEHE!

3. JADI DIRI SENDIRI

SI DIA : Eh, apa kena dengan GF/BF aku ... tiba-tiba jadi lain.

Sah-sah awak berlakon jadi orang lain ... tak payah lah, jadi diri sendiri sudah. OKAY? Nanti bila sekali awak dah jadi orang lain, sampai bila-bila awak kena berlakon jadi orang lain. Aish, penat lah berlakon. x_x

4. HORMAT

Hormat ini menyeluruh, kita kena hormat pada semua orang di sekeliling kita. Apa perasaan awak kalau orang lain tak hormat awak? Awak suka, ke? Kalau saya lah ... saya MARAH. Jadi, kalau nak orang hormat awak, sila lah hormat orang lain. OKAY?

5. JANGAN TERLAMPAU JUJUR

Jujur itu memang baik ... tapi jangan lah terlampau jujur. Contohnya :-

MERTUA : Makan ikan, tak? Kalau tak makan, nanti boleh masak lauk lain.

SAYA : Hmmm, masak lah lauk lain. Tak suka sangat makan ikan.

Adoi, jawapan apa lah yang awak bagi ... GRRR! Lain kali jawab ...

SAYA : Makan apa-apa pun. Nak saya tolong?

Fuh, kalau jawab yang macam tadi ... sejuk hati MERTUA dengar. :D

6. JANGAN BANYAK SONGEH

SAYA : Hmmm, lauk lain ada tak? Saya tak makan sangat lauk ikan.

Adoi, memilih punya manusia. Hmmm, HATI-HATI! Anda akan dipandang serong oleh orang di sekeliling anda. Even kita tak suka dengan sesuatu pun, jangan lah tunjuk sangat. Cakap sayang dekat si dia kan, so terima apa yang ada. OKAY?

p.s. Jangan lupa praktik. OKAY?

11 orang doakan FATIN MIRA jadi ENGINEER:

Ku Azhar said...

sy nk mkn kfc blh mak? hehehe

Pendamba Mawar said...

nice tips..alhamdulillah..dengan semua mak kawan2 saya pun saya layan ok..:)

Fatin Mira said...

Ku Azhar : HAHA! tak boleh. penat kot mak masak banyak-banyak.


Pendamba Mawar : Bagus lah. Nanti senang nak praktik kalau dengan semua okay. :D

ayuyuuu :) said...

HAHA.

yeay betul.
dah mcm bunyi nak kahwin je ni cik fatin?:)

hii

jemput bce entry baru :)

Fatin Mira said...

Ayuyuuu : Hmmm, memang nak kahwin ... tapi calon ... HAHA! Already read your latest entry. :D

AwieKashi said...

wawawahhhh...
besemangat ben0...
HAHAHAHA! kelakar lah...

Fatin Mira said...

AwieKashi : Aish, bersemangat itu perlu. HAHA! Well, cita-cita nak kahwin awal. :D

AwieKashi said...

untunglah kalau kwin awl...
:)

Fatin Mira said...

AwieKashi : HAHA! memang untung pun. :P

.ain. said...

yehhhhh... praktis2.. ehemehem !! haha

Fatin Mira said...

Ain : Kalau dh de calon, boleh lah nak praktis. Tapi kalau xde mcm sy, nk praktis x boleh lah. :(