Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Khalifah Umar Al-Khattab

SAIDINA UMAR AL-KHATTAB???

Siapa yang tak kenal, kan? Betapa istimewanya beliau, Subhanallah. Last Thursday, ustaz ada bercerita serba sedikit tentang Saidina Umar Al-Khattab. Dan membuatkan aku ingin 'explore' tentang beliau.

Nama sebenar Saidina Umar Al-Khattab ialah :-
Umar b. Al-Khattab b. Nufail b. Abdul Uzza b. Ribaah b. Abdillah.

Jom kita ketahui tentang keislaman beliau. Setelah aku selidik, aku tertarik dengan one thing iaitu :- Sebuah hadith dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah S.A.W. pernah berkata : "Apabila Umar memeluk Islam, Jibril pun datang dan berkata : "Ya Muhammad, sesungguhnya seluruh makhluk langit bergembira dengan islamnya Umar".

Other than that, i wanna share with you about the greatness of Umar. Umar Al-Khattab had a great mind. Some of his opinion was the cause of relevation of the Al-Quran. If I'm not mistaken, there are 12 verses of the Quran was revealed during his view.

Kemudian, aku ada terjumpa beberapa hadith yang menyebut tentang Saidina Umar Al-Khattab iaitu :-

1. Sesungguhnya Allah S.W.T. menjadikan lidah dan hati Umar itu di atas kebenaran.
(Hadith riwayat At-Turmizi)

2. Sesungguhnya aku lihat syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia lari lintang-pukang dari Umar.
(Hadith riwayat At-Turmizi)

3. Sekiranya selepas aku ada nabi, sudah pasti Umarlah orangnya.
(Hadith riwayat At-Turmizi)

Aku hanya ingin berkongsi serba sedikit tentang ilmu yang ada.
Alangkah bagusnya sekiranya masih ada manusia seperti Saidina Umar Al-Khattab.

p.s. Nice article, right? The beauty of ISLAM.

0 orang doakan FATIN MIRA jadi ENGINEER: